Tingbakkeskolen i Esbønderup er en udvalgt folkeskole, som
siden skoleåret i august 2001 og fremover i en 2-årig periode
fungerer i et nyt undervisnings- projekt Den Kulturorienterede Skole.
97 skoleelever i 4. - 6. klasserne vil modtage ekstra
undervisning i kreative fag.
De ekstra undervisningstimer akkumuleres i hele dage (kl. 08-13),
hvorved eleverne får rig lejlighed til at være i den kreative
proces og ikke skal tænke på andre fag.
Hvert skoleår har 3 undervisningsrunder i hhv september, januar
og i april.
Lokale kunstnere medvirker
Lærergruppen består af skolens egne lærere i bl.a. billedkunst
og musik, samt en gruppe professionelle kunstnere inden for
billedkunst, skulptur, kunsthåndværk og musik. Lærergruppen er
meget homogen og møderne har været præget af mange
forskelligartede meninger og input, men sammenfattet i en fælles
beslutning.
Humanitet, åbenhed og indflydelse
Undervisningens overordnede mål er bl.a. at bidrage til elevernes
sociale forståelse og samarbejde. Evnen til at tænke kreativt,
visualisere, skabe og arbejde individuelt og i frivillige/udvalgte
grupper. Den kreative udfoldelse er åben for alle ideer og skaber
dermed store muligheder for elevernes egen indflydelse.
Undervisningsforløbet vurderes efter hver periode, som
tilrettelægges af den samlede lærergruppe. Der lægges vægt på
løbende at indsamle erfaringer, og hver undervisningsdag
efterfølges af en evaluering.
Workshops
Eleverne opdeles i workshops. De viste fotos er fra 1.
undervisningsrunde i september. Eleverne har i denne runde haft
valget mellem følgende workshops: maling, graffiti,
kunsthåndværk, 3-dimensionel kunst og musik.
De viste fotos er primært fra maleshoppen, hvor billedkunstneren
Miller er lærer, eller rettere sagt, sparringspartner for ideer.
Den kreative energi opstår fra selvengagerede elever, som arbejder
selvstændigt og de modtager derfor primært vejledning,
inspiration og motivation - og ikke mindst - anerkendelse.
1. runde i september
Lærergruppen vælger i denne runde temaet Indre/Ydre Rum,
som bliver gennemgået i klassen inden starten på den kreative
undervisning. Elevernes ideer og tanker bliver nedskrevet. På 1.
dagen laver eleverne skitsetegninger over deres ideer omkring
temaet, som skal danne grundlag for deres kreative udtryk.
Dernæst vælger de hvilken workshop de vil arbejde i.
Festforløb i male/graffiti workshoppen
På 2. dagen er vi i workshoppen, og 15 elever arbejder i
maleshoppen med maling på masonitplade og papir, og nogle
benytter medbragte hjælpematerialer (fx. tørrede blomster) i
deres udtryk.
Til den kreative proces bliver der spillet musik, leget og
pjattet....kort sagt, rigtig go´ stemning. OK, vi sviner vist
lidt meget på gulvet, men det er der nu taget højde for.....
Efter eleverne har løst temaopgaven er det deres egne ideer, som
bliver udforsket. Og så er der fuld fart på kreativiteten! Her
er ingen begrænsninger for udfoldelserne og workshoppen oser af
kontrolleret kaos, løssluppen kreativitet.
Motiverede elever
Elevernes motivation er meget høj, og der har ikke været nogle
former for uvilje, tværtimod. Lærerne har modtaget meget stor
respekt fra eleverne, selv de "hårdkogte" elever har
været meget engagerede.
2. runde fortsætter i januar
I november besluttede lærergruppen forløbet for næste
undervisningsperiode i januar 2002, og eleverne vil opdage, at de
skal igang med helt helt andre opgaver. Nye opgaver og nye
udfordringer.
3. runde i april
Sidste runde inden sommerferien er et afslutnngsprojekt med
teater. Det nøjagtige indhold og forløb kendes ikke, det
afhænger af de indhøstede erfaringer. Efter sommerferien i
september tager vi fat på endnu en runde. Dokumentarfilm om
projektet
Efterfølgende har jeg for skolen lavet en film om projektet bl.a.
baseret på elevernes egne filmoptagelser og interviews om
projektet. Mere information om filmen oplyses af skolen. Evaluering for
egen regning
Som billedkunstner og underviser har det været en meget
spændende oplevelse at arbejde med eleverne.
Det er bemærkelsesværdigt, hvordan undervisningsformen kan
skabe større velvilje end blandt de traditionelle fag (postulat,
som sandsynligvis er sandt). Ligeledes finder jeg det af afgørede
betydning, at vi ikke glemmer at lege og tænke kreativt i en tid,
hvor specialisering og effektivisering fjerner en stor del af
legen og glæden i vores job.
Disse elevers værdier skal skabe fremtidens samfund, og lad os
derfor håbe, at vi som udefrakommende lærere har gjort vores
ypperste for, at eleverne finder de værdier, der betyder mest for
dem og som vil give dem de bedste betingelser for et pragtfuldt
liv...måske som kunstner?
Koklat !
Den Kulturorienterede Skole har fået oprettet en separat webside, som løbende
vil rapportere om Den Kulturorienterede Skole´s aktiviteter, med
fotos og tekst: www.koklat.dk
|
Skitsering af ideer og tanker
Eleverne forklarer om deres skitser, og vælger sig
til en workshop af deres egen interesse
Elever klargør selv masonitplader, som bemales
Frihed til at udtrykke sig.....
Miller inspirerer og motiverer til sjov & kreativitet
Der arbejdes både individuelt og i grupper
Værsgo, eleverne serverer dagens ret.....
Engagement i workshoppen til høj musik
Den kreative proces kender ingen grænser...
Det løsslupne udtryk er afgørende
Sjov & ballade er nødvendigt i den kreative
proces
......og der er heller ikke så mange regler!!
|
|